Covid-19: Information för företagare

Med anledning av Coronasituationen samlar Hissförbundet relevant information till dig som företagare om exempelvis tillfälliga ändringar i lagar och regler, praktiska råd mm.

Nedan hittar du Hissförbundets egen information:

Följande länkar leder till relevanta organisationers externa webbsida:

• Regeringen. Här finns samlad information till dig som är företagare om de åtgärder som regeringen vidtagit för att mildra virusutbrottets konsekvenser för jobb och företag i Sverige.
  • Verksamt.se. Myndigheternas gemensamma webbplats för corona-relaterad information om bl.a. korttidsarbete, skatter och avgifter, arbetsbrist och uppsägning, finansiering och lån, tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher, nya regler vid sjukdom, rådgivning och stöd i din region eller kommun.
  • Skatteverket. Företag som har tappat mycket omsättning under mars och april 2020 på grund av corona kan ansöka om omställningsstöd hos Skatteverket. Stödet går att söka från den 22 juni klockan 12.00 till och med den 31 augusti 2020.
  • Teknikföretagen. En av Sveriges största arbetsgivarorganisationer som publicerar corona-information viktig för dig som arbetsgivare. Fokus är på de arbetsrättsliga frågorna, näringspolitiken och uppdateringar om det ekonomiska läget.
  • fplus. Svenskt Näringslivs nyhetsbrev och företagsjour med bl.a. praktiska råd om hur du tar del av krispaketen eller ordnar lån till ditt företag.
  • Prevent. Arbetsmiljöorganisation av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Bl.a. checklistor för att undersöka smittrisker samt för handlingsplaner.
  • MSB. Föreskrift om omsorg för barn med vårdnadshavare i samhällsviktig verksamhet
    Paragraf 4 öppnar upp för barnomsorg för stödverksamheter till samhällskritiska verksamheter. I bilagan till de allmänna råden nämns fastighetsservice specifikt som ett exempel på en sådan stödverksamhet. Det skulle kunna öppna upp för att hisstekniker bör ha en bra möjlighet till barnomsorg om skolorna stänger, även om det inte finns garanti för detta. Vårdnadshavaren ska först försöka att ordna barnomsorg på annat sätt. Om det inte är möjligt ansöker vårdnadshavaren sitt behov av omsorg till berörd hemkommun alternativt huvudmannen.

Även det europeiska branschförbundet European Lift Association (ELA) publicerar information om covid-19:

• ELA – COVID-19 Statement. The safety of the public when using lifts and safety of all lift technicians who maintain and service equipment are the highest priorities for ELA and its national association members.
  • ELA:s säkerhetsinformation. Den 20 maj 2020 publicerade vårt europeiska branschförbund allmän information om säkerhet i arbetet under coronakrisen. Dokumentet innehåller bland annat information om lämplig skyddsutrustning.

Sidan uppdaterades senast den 25 juni 2020.

Ny styrelseledamot sökes!

Målsättningen är att skapa en bred representation i Hissförbundets styrelse som återspeglar hissmarknaden i Sverige. Se här vem som ingår

Påbyggnad våning och hiss

Stöd för modernisering eller efterinstallation av hiss