Därför behövs du

Vi behöver dig! Utbilda dig till hiss- och rulltrappstekniker och var med och få Sverige att lyfta.

Hissar och rulltrappor finns överallt i bostäder, på arbetsplatser och i våra offentliga miljöer. För tillgängligheten måste en stillastående hiss eller rulltrappa åtgärdas snabbt. De behöver även hela tiden hållas efter så att säkerheten kan garanteras. Att vara hiss- och rulltrappstekniker är ett viktigt jobb.

Samtidigt byggs det mycket i Sverige, 63 900 nya bostäder påbörjades 2021. Gamla hissar moderniseras så att de får samma säkerhetsstandard som de hissar som vi monterar idag har. Därtill är hissar i privata villor en växande marknad.

Urbaniseringstrenden i landet fortsätter och storstadsregionerna står för mer än 60 procent av alla bygginvesteringar. Detta innebär ett ökat hiss- och rulltrappsbestånd, och även behovet av modernisering, skötsel och underhåll ökar hela tiden. I kombination med kommande pensionsavgångar har vi ett skriande behov av kompetenta medarbetare, nu och under de kommande 5-10 åren.”, säger Daniel Nyman, ordförande i Hissförbundet.

Hiss- och rulltrappsbranschen i Sverige omsätter 8 miljarder kronor och sysselsätter ca 3700 personer. Hissförbundets medlemsföretag står för ca 80% av branschens omsättning. Under 2021 genomförde Hissförbundet en enkätundersökning som visar att under perioden 2022-2027 behöver enbart medlemsföretagen i Hissförbundet nyanställa ca 750 hiss- och rulltrappstekniker, vilket innebär ett anställningsbehov om minst 150 tekniker per år.

Vägen till att börja arbeta inom hiss- och rulltrappsbranschen är kort. Du kan gå en utbildning, söka praktik, LIA eller jobb direkt hos ett av våra medlemsföretag.

Du behövs!