2024.04.12
En rulltrappsteknikers vardag
Är du nyfiken på att veta mer om hur det är att arbeta som rulltrappstekniker? Vi tog en pratstund med Salim Nadeem, Kone, om varför han blev rulltrappstekniker, hur en typisk dag ser ut och hur det är att arbeta för ett globalt rulltrappsföretag!
Varför blev du rulltrappstekniker?
– När jag kom till Sverige läste jag först språk i två år och sedan el-programmet på gymnasiet i tre år.Det var svårt att få lärlingsjobb så jag tog lastbilskort och körde lastbil med släp i två år. Sedan hittade jag ett lärlingsprogram på Facebook och sökte dit. Jag blev tilldelad rulltrappor, trivdes med det och har arbetat med det sedan i augusti 2018 när jag blev klar med utbildningen.
Vad gillar du med arbetet?
– Jag gillar att mecka. Min pappa är civilingenjörmekaniker och sedan jag var barn har vi meckat tillsammans. Rulltrappor är ungefär hälften mekanik, hälften el, medan hissar är mer el. Jag gillar att söka fel, att lyssna noga var ljudet kommer ifrån. Rulltrappor är lite geggigare med olja och sånt.
Hur ser en typisk dag på jobbet ut?
– Ofta utför jag service under förmiddagen och på eftermiddagen gör vi reparationer som inkommit under dagen eller hjälper kollegor. Har vi planerade större jobb kan de ta upp till en vecka. Just nu har vi uppdaterat en rulltrappa från 1991 genom att byta stegkedja, steg och besiktiga den för att säkerställa att alla säkerhetsanordningar fungerar som de ska då den varit avstängd ett tag.
– Jag arbetar i ett team som ansvarar för rulltrappor i Stockholmsområdet och jag har till exempel ansvar för ett antal rulltrappor på Centralstationen. Rulltrappor i exempelvis tunnelbanan eller på Centralen har maskinrum som gör att man kommer åt dem underifrån. I butiker och köpcentrum måste man plocka isär rulltrappan för att komma åt maskinen.
– Det kan vara lite mer jobb med servicen nu när det blir halt och sandas ute. Grus fastnar i det som kallas kammar högst upp eller längst ner på rulltrappan och då måste vi ibland åka och rensa om det blivit stopp för att en säkerhetsinställning slår av rulltrappan.
Du arbetar på ett stort globalt företag, hur är det?
– Det finns möjlighet att utvecklas och jag trivs med chefen och kollegorna. Jag började från noll och fick en duktig handledare som lärde mig jättemycket. Jag började med att enbart göra service, nu gör jag mer reparationer. Vill du utvecklas finns möjligheter att ta kurser internt. Jag uppskattar att de alltid säger ”safety first” och uppmuntrar oss att ta det lugnt. Det finns en Technical Help Desk (THD) som ger support per telefon eller kommer ut och visar om ett problem är svårlöst. Det betyder att man lär sig och får erfarenhet.
”Jag gillar att mecka!”
Vem passar det här arbetet för?
– Den som gillar att mecka, laga, smörja, och ha koll på många delar som hänger ihop. Branschen skriker efter fler servicetekniker för rulltrappor.
Har du någon berättelse från din vardag som rulltrappstekniker att dela med dig av?
– Det har hänt att folk vill flytta avspärrningar och gå i rulltrappan, även om vi tagit bort steg. Jag har också varit med om äldre personer som tryckt på stopp-knappen när de åkt klart. Det är en nödstoppsknapp och då måste vi åka dit och kontrollera vad som hänt och sätta igång den igen.
Du hittade lärlingstjänsten via Facebook, och sedan dess har du hittat till Linkedin?
– Det är som Facebook för företag och jag hittade dit via jobbet. Det är roligt för man ser vad andra i branschen gör och jag brukar ibland dela bilder när jag har lite tid.
Hur ser du på din framtid som servicetekniker för rulltrappor?
– Jag vill utvecklas och bli en ännu bättre servicetekniker och kunna laga svårare fel. Jag vill också utvecklas inom programmering, idag är rulltrappor smartare. Jag vill bli proffs på rulltrappor!