Uttalande från Hissförbundet om samhällskritiskt underhållsarbete

24 mars 2020
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har fått i uppdrag att specificera vilka yrken som ska betecknas som samhällsviktiga och kunna få tillgång till barnomsorg vid en eventuell skolstängning. I samband med detta vill Hissförbundet förtydliga att även hiss- och rulltrappsteknikers arbete bör klassificeras som samhällsviktigt.

Våra medlemsföretag tar dagligen hand om hissar och rulltrappor på samhällskritiska platser i hela Sverige. Exempel på byggnader och infrastruktur där tillgång till kvalificerade hiss- och rulltrappstekniker är avgörande är:

• Sjukhus, vårdcentraler m.m. med t.ex. hissar för sängar eller patienter med nedsatt rörelseförmåga
  • Äldrevården
  • Transportinfrastruktur såsom järnvägs- och tunnelbanestationer men även flygplatser
  • Byggnader inom logistik, handel, bank, samhällskritisk produktion osv.
  • Byggnader med räddningshissar för evakuering i fall av brand
  • Höghus där hissar är avgörande för tillgängligheten
  • Privata bostäder med hissar för personer med funktionsnedsättning, äldre och sjuka

För platserna ovan är det nödvändigt att utrustning och användare är säkra även i kristider. Våra medlemsföretag säkerställer detta i möjligaste mån genom att:

• Utföra viktiga service- och reparationsarbeten
  • Släppa ut passagerare om hissar fastnar. Detta kan även räddningstjänsten göra men oftast till priset av att ha sönder hissen då kunskap och rätt verktyg saknas. Hissen blir då oanvändbar tills den har reparerats.
  • Tillhandahålla reservdelar för reparationer och säker drift

Andra länder, t.ex. Frankrike och Storbritannien, har de senaste dagarna klassat hiss- och rulltrappstekniker som samhällskritiska yrken för att kunna bemöta Coronakrisen. Hissförbundet yrkar på att Sverige gör samma bedömning och bidrar givetvis gärna i det fortsatta arbetet.

Covid-19 – information för företagare

Med anledning av Coronasituationen samlar Hissförbundet relevant information till dig som företagare om exempelvis tillfälliga ändringar i lagar och regler,

Uttalande från Hissförbundet om samhällskritiskt underhållsarbete

Nu startar dialogen om möjligheternas byggregler