Förslag på säkerhetsåtgärder med anledning av Corona

Med anledning av utbrottet av Coronavirus (covid-19) har Hissförbundet tagit fram enkla förslag på säkerhetsåtgärder som våra medlemsföretag kan använda för att skydda sina medarbetare, kunder och användare.

Förslag på säkerhetsåtgärder riktade till hissanvändare:

  • Informera användarna om hygienrekommendationer för att undvika att bli smittad eller att smitta andra, se Folkhälsomyndighetens affisch.
  • Informera användarna om att de kan undvika direktkontakt med knappar med mera genom att t.ex. bära handskar eller använda änden av en penna. Alternativt rekommendera att de ska tvätta/desinficera händerna efteråt så snart som möjligt.
  • Informera användarna om att försöka undvika fullsatta hissar och hålla avstånd inne i och utanför hissen eller om att hålla avstånd på rulltrappor. Rekommendera att invänta nästa hiss för att kunna hålla avstånd till medpassagerare.

Förslag på säkerhetsåtgärder riktade till kunder och fastighetsägare:

  • Kommunicera att era servicetekniker uppmanas följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer om hygien och hälsa för att undvika att bli smittad och att smitta andra, använd t.ex. Folkhälsomyndighetens affisch.
  • I den mån möjligt, använd tillgängliga digitala hjälpmedel för att minska direktmöten vid servicebesök, t.ex. gå igenom frågor på telefon istället.
  • Vid servicebesök som kräver kundens närvaro, be era kunder att omboka servicetillfällen om de har symptom på covid-19, även om symptomen är lindriga.
  • Uppmuntra fastighetsägare att utöka städtillfällen och att rengöra framför allt knappar, handtag, hissväggar med mera extra ofta.
  • Be fastighetsägaren att informera fastighetens användare om säkerhetsförslagen riktade till användare, se ovan.

Förslag på säkerhetsåtgärder riktade till hissföretag och servicetekniker:

  • Uppmana era medarbetare att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer om hygien och hälsa för att undvika att bli smittad och att smitta andra, se Folkhälsomyndighetens affisch.
  • Undersök hur serviceuppdrag med mera kan genomföras utan direktmöten med kunden. Gå igenom frågor på telefon istället.
  • Undersök om ditt företag kan tillhandahålla t.ex. handsprit för att underlätta teknikernas regelbundna desinficering av händerna under uppdrag.
  • Vid arbeten på sjukhus eller äldreboenden rekommenderas att kontakt tas med kunden/vårdpersonal innan om särskilda skyddsrutiner behövs.

Förslag på säkerhetsåtgärder från det europeiska hissförbundet ELA

Den 20 maj 2020 publicerade vårt europeiska branschförbund allmän information om säkerhet i arbetet under coronakrisen. Dokumentet innehåller bland annat information om lämplig skyddsutrustning. Här kan du ladda ner ELA:s säkerhetsinformation.

Hissförbundet garanterar inte förslagens riktighet eller fullständighet.


Nyheter


Nya medlemmar i Hissförbundet

Hissförbundet har fått två nya medlemmar: proptech-företaget Host Mobility från Mölndal och Interlift, specialisten för lyftutrustning från Sjöbo (associerad medlem). Varmt välkommen till

Hissförbundets Anne Geitmann lämnar vidare rollen som Generalsekreterare

Vad tar du med dig från åren som Hissförbundets generalsekreterare? – Vikten av att identifiera tydliga frågor med relevans för

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i