Sara Berggren ny generalsekreterare för Hissförbundet

Lagom till vårmötet 2023 klev Sara Berggren in i rollen som generalsekreterare för Hissförbundet. Med sig har Sara en gedigen erfarenhet att arbeta inom och i nära samarbete med svensk och internationell industri, djup kunskap inom standarder och hon brinner lite extra för hållbarhetsfrågor och säkerhet. Här får du lära känna Sara lite närmare!

Berätta om dig!

– Jag heter Sara Berggren, är utbildad civilingenjör inom maskinteknik och bor på Gärdet i Stockholm tillsammans med man och två pojkar som är 8 och 10 år gamla. Jag kommer närmast från nästan sju år som projektledare på Svenska Institutet för Standarder, SIS. Där ansvarade jag för nationella, europeiska och internationella standardiseringskommittéer bland annat på områdena: kompressorer, pneumatiska verktyg, anläggningsmaskiner och rullningslager, genomgående med stort fokus på maskinsäkerhet. Innan dess arbetade jag 8 år som konstruktör och projektledare på Atlas Copco Industrial Technique, så med mig har jag en gedigen erfarenhet att arbeta inom och i nära samarbete med svensk och internationell industri!

Finns det någon fråga du brinner lite extra för?

– En stor del av mitt tidigare arbete på SIS syftade till att säkerställa att maskiner och produkter som utvecklas och sätts på marknaden är säkra och att användare inte ska komma till skada. Säkerhetsfrågor ligger mig därför varmt om hjärtat och det är oerhört viktigt att Hissförbundet fortsätter att driva frågan om ökade säkerhetskrav på gamla hissar, en fråga som drivits av Hissförbundet och min företrädare Anne Geitmann i flera år.

– Jag brinner också lite extra för hållbarhetsfrågor och gläder mig över att detta är ett fokusområde för Hissförbundet och ser fram emot att ta tag i dessa frågor!

Vad ser du fram emot med ditt nya arbete?

– Man har sagt mig att hissbranschen är en bransch man aldrig lämnar… Då jag redan hunnit träffa många av alla kunniga och engagerade medlemmar inom Hissförbundet kan jag hålla med om att det är en särskild stämning i gruppen och jag ser fram emot att lära mig mer om vad det är som gör denna bransch så speciell!

Vad vill du åstadkomma för Hissförbundet?

– Liksom för svensk industri generellt är framtida kompetensförsörjning en avgörande fråga för branschen. Tillsamman med säkerhetsarbetet och hållbarhetsfrågorna utgör därför kompetensförsörjningen mina topp-tre prioriteringar på frågor jag vill driva och därmed bidra till:

• att promota hissbranschen och att få fler personer att utbildar sig exempelvis till servicetekniker
  • att succesivt höja säkerheten på det gamla hissbeståndet
  • ett intensifierat hållbarhetsarbetet inom branschen.

Vad gör du helst på fritiden?

– Fritiden spenderar jag helst på tennisplanen, i svampskogen eller ute på Örskär i Roslagens skärgård. På vintern hänger jag med familjen i slalombacken, i längdspåret eller om det finns riktigt mycket snö på snöskotertur i Hälsingland.

Vill du komma i kontakt med Sara?
Sara.berggren@tebab.com
tel +46 8-782 08 65