Nu startar dialogen om möjligheternas byggregler

Regeringen vill att det ska gå snabbare att bygga, byggandet behöver bli mer kostnadseffektivt och företag ska få större möjlighet att hitta nya innovativa lösningar som ökar effektiviteten i byggandet.

Boverket har på regeringens uppdrag påbörjat ett arbete med att i grunden se över myndighetens bygg- och konstruktionsregler. Boverkets ambition är att myndighetens regler ska innehålla färre detaljerade funktionskrav, inga allmänna råd eller hänvisningar till standarder.

En ny regelmodell ska kunna användas för alla tekniska egenskapskrav. Syftet med modellen är att få ett förenklat och konsekvent regelverk med likriktad struktur och detaljeringsgrad. Boverkets uppdrag, som vi kallar för möjligheternas byggregler, ska också bidra till en tydligare rollfördelning mellan Boverket, bygg- och fastighetssektorn och standardiseringen. Du får under fyra dialogmöten möjlighet att ta del av vårt förslag till regelmodell och påverka utvecklingen av den.

Dialogmöten på fyra olika platser – anmäl dig på Boverkets webbplats:
27 april Göteborg
28 april Malmö
4 maj Stockholm
7 maj Umeå

Vi vänder oss i första hand till dig som har god kunskap om byggreglerna. Du kan arbeta som vd eller byggchef i bygg- och fastighetsbolag eller i en intresse-, bransch- eller facklig organisation. Du kan också vara projektör, arkitekt, samhällsbyggnadschef, bygglovschef, byggnadsinspektör eller bygglovsgranskare. Sista anmälningsdag är 17 april.

Läs mer om möjligheternas byggregler på Boverkets webbplats.

Hissförbundet välkomnar konsekvensutredning

– Vi är glada över att ha fått Regeringens gehör för de olycksrisker som framför allt boende i hus med

Hem&Hyra intervjuade Hissförbundet

Läs artikeln här: Säkrare att åka hiss på jobbet än i bostadshuset Vill du veta mer om säkerhetsrisker med äldre