Boverkets prognos: 50 000 nya bostäder 2020

Bostadsbyggandet föll kraftigt under 2018, men under 2019 har takten stabiliserats betydligt. I år påbörjas 51 000 bostäder inräknat nettotillskott genom ombyggnad, enligt Boverkets prognos. Det är en minskning med 9 procent jämfört med 2018. År 2020 minskar antalet påbörjade bostäder marginellt, då 50 000 bostäder påbörjas. Prognosen för 2020 utgår från att investeringsstöd för hyresrätter kan fortsätta att lämnas.

Mer information finns i Boverkets indikatorer som innehåller Boverkets byggprognos med analys av utvecklingen på bygg- och bostadsmarknaden. Ladda ner publikationen från Boverkets webbplats.

Covid-19 – information för företagare

Med anledning av Coronasituationen samlar Hissförbundet relevant information till dig som företagare om exempelvis tillfälliga ändringar i lagar och regler,

Uttalande från Hissförbundet om samhällskritiskt underhållsarbete

Våra medlemsföretag tar dagligen hand om hissar och rulltrappor på samhällskritiska platser i hela Sverige. Exempel på byggnader och infrastruktur