Boverkets prognos: 50 000 nya bostäder 2020

Bostadsbyggandet föll kraftigt under 2018, men under 2019 har takten stabiliserats betydligt. I år påbörjas 51 000 bostäder inräknat nettotillskott genom ombyggnad, enligt Boverkets prognos. Det är en minskning med 9 procent jämfört med 2018. År 2020 minskar antalet påbörjade bostäder marginellt, då 50 000 bostäder påbörjas. Prognosen för 2020 utgår från att investeringsstöd för hyresrätter kan fortsätta att lämnas.

Mer information finns i Boverkets indikatorer som innehåller Boverkets byggprognos med analys av utvecklingen på bygg- och bostadsmarknaden. Ladda ner publikationen från Boverkets webbplats.

Hissförbundet på Boinstitutets digitala Almedalen

Mer än 50 deltagare följde live när Hissförbundets generalsekreterare Anne Geitmann och vår ordförande för kommunikationskommittén Charlotte Teglgaard beskrev riskerna

ELA-enkät om corona-påverkan på branschen

ELA genomförde under våren en enkät bland sina europeiska medlemsföretag om hur corona-situationen påverkar hiss- och rulltrappsbranschen. Här kan du