PRESSMEDDELANDE: Hissförbundet och DHR välkomnar återinförandet av investeringsstödet för hyresbostäder genom den nya regeringen. Samtidigt uppmanar Hissförbundet och DHR regeringen att konkretisera vad ett förändrat investeringsstöd innebär och att ta hänsyn till stödets positiva effekt för tillgängliga och användbara bostäder.

– När stödet används för att utöka antal våningsplan omfattas också hissinstallationer – ett bra sätt att få fram snabba, billiga bostäder och samtidigt öka tillgängligheten i det befintliga beståndet. Denna påbyggnadsbonus bidrar till att lösa två av vår tids stora bostadspolitiska utmaningar, den akuta bostadsbristen och bristen på tillgängliga bostäder för den snabbt växande andelen äldre, säger Daniel Nyman, ordförande i Hissförbundet.

Uppskattningsvis saknar idag ca 70 000 trapphus i Sverige hiss. Enligt en tidigare beräkning av Hissförbundet kan hissar bespara samhället stora kostnader för bostadsanpassning eller särskilt boende: mellan 76-124 mdkr om hiss skulle installeras i samtliga hisslösa flerbostadshus med tre våningar och högre.

– Investeringsstödet behövs inte bara för nybyggandet av hyresrätter, utan även för att öka tillgängligheten till befintliga bostäder. All investering i tillgänglighet och användbarhet är också en investering i hållbart bostadsbyggande, säger förbundsordförande i DHR Rasmus Isaksson.

Investeringsstödet avskaffades när Riksdagen antog Moderaternas och Kristdemokraternas statsbudget för 2019, men ska enligt Januariöverenskommelsen nu göras om, koncentreras och effektiviseras.

Om Hissförbundet:

Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen står för över 85 % av branschens omsättning.

Kontakt: Anne Geitmann, generalsekreterare, anne.geitmann@tebab.com, 072 212 46 61, www.hissforbundet.se

Om DHR:

DHR organiserar personer med nedsatt rörelseförmåga och alla som tycker vi ska ha ett inkluderande samhälle. Vår vision är ett universellt utformat samhälle – ett jämlikt och jämställt samhälle där varje människa ses som en tillgång.

Kontakt: Fredrik Canerstam, pressekreterare, fredrik.canerstam@dhr.se, 070-306 80 37, www.dhr.se

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen