Använd hissen och rulltrappan på rätt sätt – åk säkert!

Inom hiss- och rulltrappsbranschen ser vi tyvärr att det händer ett antal olyckor och tillbud varje år varav en stor del skulle kunna undvikas om användarna följer branschens säkerhetsrekommendationer. För barn är en vanlig olyckstyp att fingrar eller fötter kläms i hissen eller rulltrappan. För vuxna är fall- och klämolyckor vanligast.

För att undvika olyckor rekommenderar branschen att säkerhetsrekommendationerna nedan följs.

Informationsblad med säkerhetsrekommendationer för hissar

Informationsblad med säkerhetsrekommendationer för rulltrappor

Hissförbundet och Fastighetsmässan i nytt samarbete

Fastighetsmässan har funnits sedan 2009 och på bara 10 år har mässan ökat med 218% i utställande företag och 410%

Vill du jobba inom en teknisk bransch med goda framtidsutsikter?

Arbetsförmedlingen och Hissförbundet har tillsammans tagit fram en rekryteringsutbildning för personer inskrivna hos Arbetsförmedlingen där eleverna utbildas direkt till arbete.

Stöd för efterinstallation av hiss

Hissförbundet bad Boverket om ett förtydligande om stödet kräver att äldre redan bor i trappuppgången. Enligt Boverket är detta inte

Tillgänglighetsarenans workshop

Den 26 september höll Tillgänglighetsarenen i en workshop på BFABs Tillgänglighetsdag i Stockholm. ”Tillgänglighet för alla borde varit en självklarhet