Hissförbundets rekommendation kring ställningar i rulltrappor

Hissförbundets medlemmar verkar aktivt för att höja säkerheten på landets hissar och rulltrappor. Eftersom användandet av ställningar i rulltrappor kan leda till haverier har Hissförbundet tagit fram en rekommendation kring ställningar i rulltrappor.

Rekommendation kring användandet av ställningar i rulltrappor.

Det bästa är om rulltrappsföretagen säger nej till förfrågningar om att få använda rulltrappor för ställningar. Om detta inte är möjligt är det mycket viktigt att man märker upp de steg som berörs och sedan ställer som krav att den som ställer upp ställningen får bekosta byte av de berörda stegen. Anledningen är att stegen (samt även banorna och dess infästning) kan ha blivit överbelastade av ställningens fötter (risk för senare haveri).

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen