Ett investeringsstöd för hissar kan ge enorma samhällsekonomiska vinster

Hissförbundet, SPF Seniorerna, forskare och politiker skriver idag en debattartikel i Sydsvenskan om att samhället tjänar på att äldre kan bo hemma så länge som möjligt. Ett investeringsstöd för installation av hissar i fler bostäder skulle snabbt betala sig.

Idag är drygt 2 miljoner svenskar 65 år eller äldre. Om tjugo år har siffran ökat till 2,6 miljoner, särskilt gruppen 85 år och äldre blir större. Att vi lever längre och är friskare är fantastiskt, men medför också betydande utmaningar för samhället. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) bedömer att välfärden om tjugo år har ett finansieringsgap på ungefär 200 miljarder kronor.

Det finns idag väldigt många flerbostadshus som inte är tillgängliga. De saknar hiss och har trappsteg både innan- och utanför entrén och höga trösklar. Uppskattningsvis är det fler än 70 000 trapphus i Sverige som saknar hiss.

Idag saknas det incitament för fastighetsägaren att göra befintliga bostäder mer tillgängliga. I både Norge och Finland finns däremot betydande statliga investeringsstöd för hissar. Särskilt boende för en äldre person kostar samhället cirka 700 000 kronor per år. Att sätta in en hiss kostar från en miljon kronor för hela installationen. En hiss har en livslängd på 25 år, även om staten är med och bidrar till installationen får samhället snabbt tillbaka sin investering.

På uppdrag av SPF Seniorerna och Hissförbundet har en ny studie tagits fram som bland annat visar den ekonomiska effekt en installation av hiss har.

De som skriver i debattartikeln är Fredrik von Platen sakkunnig bostadsfrågor, SPF Seniorerna, Charlotte Teglgaard branschansvarig, Hissförbundet, Lisbeth Lindahl
forskare vid Forskning och Utveckling i Väst/Göteborgsregionens kommunalförbund, Lilian Müller författare till boken ”Ett samhälle för alla” samt Andreas Löwenhöök (M) oppositionsråd, Skellefteå kommun.

Läs hela artikeln här.

Med anledning av den oerhört tragiska olyckan den 29 december i Vårberg

Installation, underhåll, reparation och modernisering av hissar är aktiviteter som är förknippade med risker. För att minska risker och främja

Kort kommentar med anledning av olyckan med en bygghiss i Sundbyberg