Hissförbundet lanserar kampanj för att attrahera ungdomar till branschen

Hiss- och rulltrappsbranschen lanserar idag en gemensam satsning för kompetensförsörjning. Lanseringen sker i samband med World Elevator Day. På Hissforbundet.se/karriar finns information om utbildningar, intervjuer och olika karriärvägar. Parallellt lanseras en kampanj i sociala medier.

Hissar och rulltrappor finns överallt i bostäder, på arbetsplatser och i våra offentliga miljöer. För tillgängligheten måste en stillastående hiss eller rulltrappa åtgärdas snabbt. De behöver även hela tiden hållas efter så att säkerheten kan garanteras. Att vara hiss- och rulltrappstekniker är ett viktigt jobb.

Samtidigt byggs det mycket i Sverige, 63 900 nya bostäder påbörjades 2021. Gamla hissar moderniseras så att de får samma säkerhetsstandard som de hissar som vi monterar idag har. Därtill är hissar i privata villor en växande marknad.

Urbaniseringstrenden i landet fortsätter och storstadsregionerna står för mer än 60 procent av alla bygginvesteringar. Detta innebär ett ökat hiss- och rulltrappsbestånd, och även  behovet av modernisering, skötsel och underhåll ökar hela tiden. I kombination med kommande pensionsavgångar har vi ett skriande behov av kompetenta medarbetare, nu och under de kommande 5-10 åren.”, säger Daniel Nyman, ordförande i Hissförbundet.

Hiss- och rulltrappsbranschen i Sverige omsätter 8 miljarder kronor och sysselsätter ca 3700 personer. Hissförbundets medlemsföretag står för ca 80% av branschens omsättning. Under 2021 genomförde Hissförbundet en enkätundersökning som visar att under perioden 2022-2027 behöver enbart medlemsföretagen i Hissförbundet nyanställa ca 750 hiss- och rulltrappstekniker, vilket innebär ett anställningsbehov om minst 150 tekniker per år.

På Hissforbundet.se/karriar samlas information, berättelser från en hiss- respektive rulltrappsteknikers vardag och länkar till medlemsföretagens egna karriärsidor på en och samma plats.

Hissförbundet firade 30-årsjubileum

2022 har Hissförbundet arbetat för säkrare hissar och rulltrappor i 30 år. Detta ville vi självklart fira tillsammans. Inför vårmötets

Hissförbundet i byggtidningen Branschaktuellt

”Om en hiss ansågs vara säker för 100 år sedan så anses den vara säker än idag, vilket känns märkligt