Utbildningar & förkunskap

Oavsett om du kommer direkt från gymnasiet eller vill skola om dig lite senare i livet finns det en utbildning som passar dig. Om ett år kan du vara med och få Sverige att lyfta!

Hiss- och rulltrappsbranschen växer och efterfrågan på välutbildade och praktisk beprövade tekniker är stor, framförallt i storstadsregionerna. Utbilda dig till servicetekniker på gymnasienivå med Yrkesvux Örebro eller gå en YH-utbildning till hiss- och rulltrappstekniker på Xenter i Botkyrka söder om Stockholm. Hissförbundets medlemsföretag ser fram emot att få dig som ny kollega!

YH-utbildning till hiss- och rulltrappstekniker – Botkyrka

I Botkyrka strax söder om Stockholm finns en YH-utbildning till hiss- och rulltrappstekniker hos Xenter. De erbjuder även en förberedande utbildning som ger behörighet.

Förkunskaper:
Förutom grundläggande behörighet för Yrkeshögskolan krävs ett godkänt betyg i Elkunskap (100 p) och Mekatronik (100 p) eller motsvarande kompetens som du har fått på annat sätt. För dig som saknar dessa utbildningar finns en behörighetsgivande förutbildning (BFU). Utbildningen är 1 år och startar i augusti.

Ansökan:
Ansökan sker under våren på Xenter.se.

Se vad tidigare elever berättar om utbildningen på Xenter:

Yrkesvuxutbildning till servicetekniker på gymnasienivå – Örebro

Hissbranschen växer och efterfrågan på välutbildade tekniker är stor. Hissförbundet och Yrkesutbildningar för vuxna i Örebro samarbetar för att erbjuda en utbildning till servicetekniker fokuserad på hissbranschen. Utbildningen ger även en god och bred grund och möjlighet till arbete inom andra servicetekniska områden.

Ansökan:
Läs mer om den ettåriga utbildningen och ansök på Örebro kommuns hemsida eller direkt på skolans hemsida.