Kurs ”Safety first!” – INSTÄLLD pga Corona

INSTÄLLD pga Corona – Nytt datum kommer.

För att stödja våra medlemmars säkerhetsarbete erbjuder Hissförbundet nu även en säkerhetskurs för hisstekniker och arbetsledare. Kursen leds av Fredrik Gustafsson, medlem i Hissförbundets Teknik- och Säkerhetskommitté samt säkerhetsansvarig på Kone.

Halvdagskursen har en mycket praktisk inriktning, där deltagarna lär sig av verkliga incidenter. Träning på hiss i lokalen ingår. Utöver det går vi igenom:

• Säker metod i att ”Ta Kontroll” (så att den maskin man jobbar med inte plötsligt startar/flyttas)
  • Säker metod i hantering av EL-risker (så att man inte får, eller skapar risk för EL-skada eller att säkerhetskrets kopplas över felaktigt under arbetet).
  • Översikt övriga risker såsom
    – Slarv med personlig skyddsutrustning (hjälm, handskar, mm)
    – Fall
    – Tunga Lyft
    – Ställning
    – Mobil arbetsplattform/lift
    – Kemi

För intresserade erbjuds i anslutningen en 2-timmars kurs inom hjärt- och lungräddning (HLR) samt elskador. Denna utbildning hålls av Oskar Andersson, lärare på Xenter med mångårig erfarenhet från hissbranschen. Separat anmälan behövs.

Kursen är under planering, men reservera gärna redan nu den 16 juni 2020 kl. 0800-1530. Frukost och lunch ingår.

• kl. 0800-1230 Safety first
  • kl. 1330-1530 HLR/el

Vi uppdaterar sidan inom kort med mer information om lokal, pris samt en anmälningslänk. Vill du redan nu anmäla ditt intresse maila gärna till hissforbundet@tebab.com.