Hissförbundet firade 30-årsjubileum

Torsdagen den 12 maj höll Hissförbundet möte i Teknik- och Säkerhetskommittén, Vårmöte och firade Hissförbundets 30-årsjubileum i storartad stil på Nationalmuseum i Stockholm. Det blev en mycket trevlig dag och kväll som bjöd på god mat, trevligt mingel och självklart åkte vi hiss tillsammans.

(Fler bilder längre ner.)

2022 har Hissförbundet arbetat för säkrare hissar och rulltrappor i 30 år. Detta ville vi självklart fira tillsammans. Inför vårmötets start kunde gästerna finna en överraskning på sin plats i form av specialbeställda anteckningsböcker med humoristiska budskap på temat hissar och rulltrappor, en uppskattad gåva.

Vårmötet bjöd på viktig information, så som om det remissvar Hissförbundet just nu arbetar med som ett svar på Bolagsverkets utredning om retroaktiva säkerhetsåtgärder för äldre hissar. Därefter pratade vi om en av branschens största utmaningar just nu, kompetensförsörjning. Under våren har Hissförbundet arbetat med en kampanj på temat och tagit fram filmer och en dedikerad karriärsida under Hissförbundets hemsida.

Därefter presenterade Li Ljungberg, expert kompetensförsörjning, hur Teknikföretagen i sitt påverkansarbete arbetar för att lyfta fram tekniska yrkesval. Nyligen fattades beslut om att alla yrkesprogram ska ge högskolebehörighet, vilket är en stor framgång då ”att inte stänga några dörrar” är det skäl som föräldrar framförallt anger som svar till varför de inte tycker deras barn ska välja en yrkeslinje. Andra möjligheter Li lyfte fram var Yrkesvuxdär investeringar framförallt görs i kortare utbildningar just nu.

Vår sista talare var Hans Aspgren, stabschef på Stockholm Business Region, som pratade om Stockholmregionens utveckling på kort och på lång sikt. Hans presenterade en imponerande mängd pågående och kommande bostadsprojekt i Stockholm med pendlingskommuner och hur infrastrukturen ska förstärkas.

Storartat firande på Nationalmuseum

Efter vårmötet var det dags för avfärd till Nationalmuseum för en skål och fantastiska snittar tillagade av Nationalmuseums egen restaurangs kock. Efter en välkomstskål och ett stämningsfullt tal av ordförande Daniel Nyman fick vi en introduktion till museet och historien om arbetet med deras rekordstora, och enligt oss som fick se den på nära håll, mycket vackra hiss.

Hissen är klädd i oxiderad mässing och specialgjord för Nationalmusem och deras specifika behov att frakta känsliga och viktiga konstverk mellan våningarna. Samtliga deltagare vid firandet fick plats i hissen, ett ögonblick vi självklart förevigade (se bilden).

”Hissarna i ljusgården på Nationalmuseum är helt unika på flera sätt. Kombinationen av en mycket vacker inredning i hissarna och det dekorativa hisschaktets framträdande roll i ljusgården gör hissarna till en nästan konstnärlig upplevelse”, berättade Sara Walldén, VD på ITK.

Efter den mycket trevliga visningen av hissarna och konsthallen på första våningen av vår entusiastiske och uppskattade guide Helene välkomnades vi till bords för en förrätt med vit sparris, följt av svensk kalvrostbiff och en bärtartlett tillsammans med goda viner och trevliga samtal. Till efterrätten bjöds det på ett quizz i sann hiss- och rulltrappsanda med kluriga frågor om vår spännande bransch. Vinnare var laget Uffes Vänner som fick fina pralinaskar med Hissförbundets jubileumslogotyp.

Stort tack för att ni hjälpte oss att fira Hissförbundet 30 år!

Hissförbundet åker hiss.

Fakta om hissarna på Nationalmuseum i Stockholm:

Nationalmuseum nyinvigdes 2019 efter att ha varit stängt för renovering under 5 år.

2022 tilldelas Nationalmuseum utmärkelsen Årets museum.

Hissarna i ljusgården är klädda i oxiderad mässingsplåt, en behandling som handgjorts för att få en äldre känsla på alla ytskikt.

Den största av de tre hissarna är en utav Sveriges absolut största maskinrumslösa linhissar, med en lastkapacitet på 7300kg och en dagöppning i korgen på 3×3,2m. Den används huvudsakligen till att transportera konstverk i byggnaden.

Hissarna har installerats och moderniserats av Hissförbundets medlemsföretag ITK.