Hissförbundet i byggtidningen Branschaktuellt

Hissförbundets generalsekreterare Anne Geitmann medverkade i senate numret av byggtidningen Branschaktuellt under temat hissar och säkerhet. Rubriken lyser "Nu kan äldre hissar behöva upprustas - nya regelförslag ska få olyckorna att minska".

”Om en hiss ansågs vara säker för 100 år sedan så anses den vara säker än idag, vilket känns märkligt om man jämför med annan teknik. Därför är vi mycket positiva till förslagen som Boverket lagt fram”, berättar Anne Geitmann, Hissförbundets generalsekreterare.

Idag är mer än hälften av Sveriges hissar över 30 år gamla och enligt Hissförbundet saknar många av dem viktig säkerhetsutrustning. Faktum är att en hiss i ett bostadshus inte behöver uppdatera sin säkerhetsutrustning så länge den följer de säkerhetsstandarder som rådde när hissen byggdes. Samtidigt är saknaden av utrustningen orsaken till flera allvarliga olyckor som sker varje år. Därför har Boverket presenterat nya förslag på regler som ska göra bostadshusens hissar säkrare.

Läs hela artikeln här eller hos Branschaktuellt.se.

Livsviktigt om räddningssituationer

Det är livsviktigt att känna till att en räddnings- och evakueringssituation endast ska hanteras av behörig personal som har genomgått

Vasakronans hållbarhetschef Anna Denell till Hissförbundets vårmöte

Välkommen till Hissförbundets vårmöte den 30 maj. Dagen kommer att bjuda på årsmöte, ett intressant seminarium på temat hållbarhet då

Utbilda dig för säkerheten!

Är du arbetsledare och strävar efter att ytterligare höja säkerhetsmedvetandet inom ditt team och företag? Hissförbundet presenterar en specialdesignad kurs

Med anledning av den oerhört tragiska olyckan den 29 december i Vårberg

Installation, underhåll, reparation och modernisering av hissar är aktiviteter som är förknippade med risker. För att minska risker och främja