Hissförbundet i byggtidningen Branschaktuellt

Hissförbundets generalsekreterare Anne Geitmann medverkade i senate numret av byggtidningen Branschaktuellt under temat hissar och säkerhet. Rubriken lyser "Nu kan äldre hissar behöva upprustas - nya regelförslag ska få olyckorna att minska".

”Om en hiss ansågs vara säker för 100 år sedan så anses den vara säker än idag, vilket känns märkligt om man jämför med annan teknik. Därför är vi mycket positiva till förslagen som Boverket lagt fram”, berättar Anne Geitmann, Hissförbundets generalsekreterare.

Idag är mer än hälften av Sveriges hissar över 30 år gamla och enligt Hissförbundet saknar många av dem viktig säkerhetsutrustning. Faktum är att en hiss i ett bostadshus inte behöver uppdatera sin säkerhetsutrustning så länge den följer de säkerhetsstandarder som rådde när hissen byggdes. Samtidigt är saknaden av utrustningen orsaken till flera allvarliga olyckor som sker varje år. Därför har Boverket presenterat nya förslag på regler som ska göra bostadshusens hissar säkrare.

Läs hela artikeln här eller hos Branschaktuellt.se.

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen