Påbyggnadsbonusen avskaffas

Den 24 november föll Regeringens budgetförslag i Riksdagen och istället röstades oppositionsbudgeten igenom. Det innebär att investeringsstödet för hyresbostäder och bostäder för studerande avskaffas i januari nästa år – och med detta även påbyggnadsbonusen. Bonusen omfattade nya bostäder som byggdes genom att utöka antalet våningsplan i en befintlig byggnad och har bland annat kunnat användas för installation av hissar.

Hissförbundet beklagar att stödet tas bort.

– Påbyggnadsbonusen bidrog till att lösa två av vår tids stora bostadspolitiska utmaningar, den akuta bostadsbristen och bristen på tillgängliga bostäder för den snabbt växande andelen äldre hissar. Vi beklagar att detta stöd nu tas bort., säger Anne Geitmann, generalsekreterare i Hissförbundet.

De som beviljats investeringsstöd innan årsskiftet kommer att få stödet utbetalt när husen är färdigbyggda. Dock kommer inga nya stöd att kunna beviljas under 2022.

Hissförbundet 30 år: Hiss- och rulltrappsfakta i Sverige

År 1915 kom den första rulltrappan till Sverige och NK i Stockholm. Åren före hade allt fler varuhuschefer fått upp

Hissförbundet i Elektrikern

”För den som gillar både elektronik och mekanik är det här ett perfekt yrke”, tycker Sima Iskandar. Artikeln berättar även