Påbyggnadsbonusen avskaffas

Den 24 november föll Regeringens budgetförslag i Riksdagen och istället röstades oppositionsbudgeten igenom. Det innebär att investeringsstödet för hyresbostäder och bostäder för studerande avskaffas i januari nästa år – och med detta även påbyggnadsbonusen. Bonusen omfattade nya bostäder som byggdes genom att utöka antalet våningsplan i en befintlig byggnad och har bland annat kunnat användas för installation av hissar.

Hissförbundet beklagar att stödet tas bort.

– Påbyggnadsbonusen bidrog till att lösa två av vår tids stora bostadspolitiska utmaningar, den akuta bostadsbristen och bristen på tillgängliga bostäder för den snabbt växande andelen äldre hissar. Vi beklagar att detta stöd nu tas bort., säger Anne Geitmann, generalsekreterare i Hissförbundet.

De som beviljats investeringsstöd innan årsskiftet kommer att få stödet utbetalt när husen är färdigbyggda. Dock kommer inga nya stöd att kunna beviljas under 2022.

Påbyggnadsbonusen avskaffas

En sammanfattning av Hissförbundets höstmöte

Höstmötet beslutade om den nya verksamhetsplanen för 2022, inklusive budget samt den av Skatteverket föreslagna ändringen av fördelningen mellan förenings-

Varningsdekal för hiss