Påbyggnadsbonusen avskaffas

Den 24 november föll Regeringens budgetförslag i Riksdagen och istället röstades oppositionsbudgeten igenom. Det innebär att investeringsstödet för hyresbostäder och bostäder för studerande avskaffas i januari nästa år – och med detta även påbyggnadsbonusen. Bonusen omfattade nya bostäder som byggdes genom att utöka antalet våningsplan i en befintlig byggnad och har bland annat kunnat användas för installation av hissar.

Hissförbundet beklagar att stödet tas bort.

– Påbyggnadsbonusen bidrog till att lösa två av vår tids stora bostadspolitiska utmaningar, den akuta bostadsbristen och bristen på tillgängliga bostäder för den snabbt växande andelen äldre hissar. Vi beklagar att detta stöd nu tas bort., säger Anne Geitmann, generalsekreterare i Hissförbundet.

De som beviljats investeringsstöd innan årsskiftet kommer att få stödet utbetalt när husen är färdigbyggda. Dock kommer inga nya stöd att kunna beviljas under 2022.

Hissförbundets Anne Geitmann lämnar vidare rollen som Generalsekreterare

Vad tar du med dig från åren som Hissförbundets generalsekreterare? – Vikten av att identifiera tydliga frågor med relevans för

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen