Regeringen utökar investeringsstödet för hyresbostäder

Hissförbundet välkomnar Regeringens höständringsbudget som föreslår en höjning av investeringsstödet för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande med 650 miljoner för 2021. I budgetpropositionen för 2022 ska stödet sedan ökas ytterligare, till 4,9 miljarder. Mellan 2023-2025 föreslår Regeringen att avsätta sammanlagt 9 300 000 000 kronor för investeringsstödet.

När investeringsstödet används för att utöka antal våningsplan omfattas också hissinstallationer. Den så kallade påbyggnadsbonusen kan lämnas utöver grundstödet om minst fem lägenheter byggs per nytt våningsplan. Läs mer om påbyggnadsbonusen på Boverkets hemsida.

Varningsdekal för hiss

Ny hissdekal räddar hundar från hissolyckor

Först att rapportera om faran för hundar när de åker hiss och Hissförbundets nya dekal var tidningen Djurskyddet som i

Regeringen utökar investeringsstödet för hyresbostäder