Regeringen utökar investeringsstödet för hyresbostäder

Hissförbundet välkomnar Regeringens höständringsbudget som föreslår en höjning av investeringsstödet för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande med 650 miljoner för 2021. I budgetpropositionen för 2022 ska stödet sedan ökas ytterligare, till 4,9 miljarder. Mellan 2023-2025 föreslår Regeringen att avsätta sammanlagt 9 300 000 000 kronor för investeringsstödet.

När investeringsstödet används för att utöka antal våningsplan omfattas också hissinstallationer. Den så kallade påbyggnadsbonusen kan lämnas utöver grundstödet om minst fem lägenheter byggs per nytt våningsplan. Läs mer om påbyggnadsbonusen på Boverkets hemsida.

Påbyggnadsbonusen avskaffas

Den 24 november föll Regeringens budgetförslag i Riksdagen och istället röstades oppositionsbudgeten igenom. Det innebär att investeringsstödet för hyresbostäder och

En sammanfattning av Hissförbundets höstmöte

Höstmötet beslutade om den nya verksamhetsplanen för 2022, inklusive budget samt den av Skatteverket föreslagna ändringen av fördelningen mellan förenings-