Hissföretag planerar att nyanställa

Enkät bland Hissförbundets medlemsföretag bekräftar fortsatt stort rekryteringsbehov i hissbranschen

Under våren 2021 genomförde Hissförbundet en enkät bland medlemsföretagen med installationsverksamhet. Av 13 deltagande företag ser 10 att man kommer att behöva nyanställa hiss-/rulltrappstekniker under åren 2022-2025. Det rör sig om totalt omkring 150 personer per år, i alla delar av landet men främst i storstadsregionerna.

Vilka större förändringar vad gäller kunskaps- och kompetenskrav för hiss-/rulltrappstekniker idag och framöver ser man då? Exempel är felsökning, ritningsläsning, högre krav på dokumenterad erfarenhet, certifikat och utbildningar. Då tekniken blir mer avancerad behövs även ökad förmåga att använda datorer och digitala verktyg. Goda kunskaper inom el framhävs som ett grundläggande krav av flera företag.

Hissförbundet 30 år: Hiss- och rulltrappsfakta i Sverige

År 1915 kom den första rulltrappan till Sverige och NK i Stockholm. Åren före hade allt fler varuhuschefer fått upp

Hissförbundet i Elektrikern

”För den som gillar både elektronik och mekanik är det här ett perfekt yrke”, tycker Sima Iskandar. Artikeln berättar även