Hissförbundet välkomnar konsekvensutredning

PRESSMEDDELANDE: Hissförbundet välkomnar Regeringens uppdrag till Boverket om att utreda retroaktiva krav för att åtgärda säkerhetsbrister i äldre hissar i bostadshus.

– Vi är glada över att ha fått Regeringens gehör för de olycksrisker som framför allt boende i hus med gamla och icke-moderniserade hissar utsätts för och där barn löper störst risk att drabbas. Många risker kan enkelt förebyggas med tekniska lösningar men idag saknas det ett fungerande regelverk för modernisering av äldre hissar i bostadshus, säger Hissförbundets generalsekreterare Anne Geitmann.

Konsekvensutredningen är ett resultat av Hissförbundets omfattande arbete med att kartlägga och påtala de allvarliga säkerhetsbristerna i äldre svenska hissar. Hissförbundet är redo att stötta Boverket med sin kunskap om säkerhetsrisker och hissteknik.

– När det infördes retroaktiva krav på skydd i korgöppningen för hissar i arbets- och kontorslokaler gav det mycket goda resultat för användarnas säkerhet. Därför hoppas vi starkt att Boverkets konsekvensutredning mynnar ut i lagförslag på säkerhetsåtgärder för bostadshissar, fortsätter Anne Geitmann.

Läs Finansdepartementets pressmeddelande på Regeringskansliets hemsida.

Här kan du beställa eller ladda ned Hissförbundets rapport ”Säkerhetsrisker med äldre svenska hissar”.

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen