Uttalande om hissar med körförbud

Den 5 maj 2019 visade SVT:s lokala nyheter i Stockholm ett inslag om fastighetsägare som väljer att låta hissar med körförbud vara i drift.

Ett av Hissförbundets viktigaste mål är att öka säkerheten i det nuvarande hissbeståndet, som är Europas äldsta. Tillsammans med våra medlemsföretag jobbar vi ständigt med att utbilda och informera användare, fastighetsägare och de som arbetar med hissar.

Därför vill Hissförbundet förtydliga att det är fastighetsägarens ansvar att hissen är säker och besiktigas enligt gällande regelverk. Det är även fastighetsägaren som ansvarar för att skötseln utförs av dokumenterat kunnig personal och att incidenter eller olyckor rapporteras till byggnadsnämnden i kommunen.

Hissföretagen arbetar på uppdrag av fastighetsägaren och utför förebyggande underhåll och/eller reparationer som minimerar risken för körförbud.

Om Hissförbundet: Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen står för över 85 % av branschens omsättning.

Kontakt: Anne Geitmann, generalsekreterare, anne.geitmann@tebab.com, 072 212 46 61, www.hissforbundet.se

Boverkets prognos: 50 000 nya bostäder 2020

Mer information finns i Boverkets indikatorer som innehåller Boverkets byggprognos med analys av utvecklingen på bygg- och bostadsmarknaden. Ladda ner

Lärare för hiss- och rulltrappsteknikerutbildningen i Kungsbacka prisades!

Enligt kommunfullmäktiges motivation tilldelas Eva Klingnäs och Joachim Blom Lära för livet-priset för sina betydelsefulla insatser kring Yrkeshögskolan i Kungsbackas

Sveriges ekonomi och Allmännyttans digitalisering

Extrastämman bekräftade Daniel Nyman som ordförande efter sitt byte till Kone samt valde Diego Garcia (Otis) till vice ordförande och

Möt oss i Almedalen