Paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder och påbyggnadsbonusen

Den 7 mars 2019 bjöd Hissförbundet in till en paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder på Fastighetsmässan i Kista.

På scen diskuterade vår ordförande Daniel Nyman med Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg samt de bostadspolitiska talarna från Centerpartiet och Kristdemokraterna Ola Johansson och Larry Söder huruvida samhällsekonomiska business case kan göras attraktiva även för byggföretagen. Så kan hissinstallationer bespara samhället mycket stora kostnader för bostadsanpassning eller särskilt boende – men fastighetsägare tjänar idag inget på att installera in hissar i befintliga fastigheter.

Investeringsstödet, som avskaffades i samband med M/KD-budgeten och nu ska återinföras, omfattade även en påbyggnadsbonus för utökningen av befintliga byggnader med nya våningar. Hissförbundet tycker att påbyggnadsbonusen är en del av lösningen för snabbare och mer tillgängliga bostäder. Men efter diskussionen idag stod det klart att branschen lär vänta ett tag till på besked om det nygamla stödets utformning.

Läs mer om investeringsstödet i Hissförbundets gemensamma pressmeddelande med DHR.

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen