Paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder och påbyggnadsbonusen

Den 7 mars 2019 bjöd Hissförbundet in till en paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder på Fastighetsmässan i Kista.

På scen diskuterade vår ordförande Daniel Nyman med Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg samt de bostadspolitiska talarna från Centerpartiet och Kristdemokraterna Ola Johansson och Larry Söder huruvida samhällsekonomiska business case kan göras attraktiva även för byggföretagen. Så kan hissinstallationer bespara samhället mycket stora kostnader för bostadsanpassning eller särskilt boende – men fastighetsägare tjänar idag inget på att installera in hissar i befintliga fastigheter.

Investeringsstödet, som avskaffades i samband med M/KD-budgeten och nu ska återinföras, omfattade även en påbyggnadsbonus för utökningen av befintliga byggnader med nya våningar. Hissförbundet tycker att påbyggnadsbonusen är en del av lösningen för snabbare och mer tillgängliga bostäder. Men efter diskussionen idag stod det klart att branschen lär vänta ett tag till på besked om det nygamla stödets utformning.

Läs mer om investeringsstödet i Hissförbundets gemensamma pressmeddelande med DHR.

Möt oss i Almedalen

Tillgänglighetsarenans poolmingel går av stapeln måndag den 1 juli 2019 kl. 1930, på Scandic Hotel Visby. Personlig inbjudan krävs. Som

Vårmöte 2019

Ny ledamot invald På Hissförbundets föreningsårsmöte blev Daniel Nyman, Hissmekano, omvalt till styrelseordförande för Hissförbundet. Även Diego Garcia, Otis, omvaldes