Paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder och påbyggnadsbonusen

Den 7 mars 2019 bjöd Hissförbundet in till en paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder på Fastighetsmässan i Kista.

På scen diskuterade vår ordförande Daniel Nyman med Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg samt de bostadspolitiska talarna från Centerpartiet och Kristdemokraterna Ola Johansson och Larry Söder huruvida samhällsekonomiska business case kan göras attraktiva även för byggföretagen. Så kan hissinstallationer bespara samhället mycket stora kostnader för bostadsanpassning eller särskilt boende – men fastighetsägare tjänar idag inget på att installera in hissar i befintliga fastigheter.

Investeringsstödet, som avskaffades i samband med M/KD-budgeten och nu ska återinföras, omfattade även en påbyggnadsbonus för utökningen av befintliga byggnader med nya våningar. Hissförbundet tycker att påbyggnadsbonusen är en del av lösningen för snabbare och mer tillgängliga bostäder. Men efter diskussionen idag stod det klart att branschen lär vänta ett tag till på besked om det nygamla stödets utformning.

Läs mer om investeringsstödet i Hissförbundets gemensamma pressmeddelande med DHR.

Boverkets bostadsmarknadsenkät 2020

En stor majoritet av landets kommuner har fortfarande en betydande bostadsbrist. Men för tredje året i rad minskar antalet kommuner

Ta del av Byggföretagens aktuella konjunkturrapport

Byggindustrin bromsar in snabbt och investeringarna faller. Värst drabbas bostadsbyggandet, som står för hälften av branschens årliga investeringar. I rapporten

Vårmöte blommor

Så var vårmötet 2020

På Hissförbundets föreningsårsmöte valdes Martin Thormann, Thyssenkrupp Elevators nya vd i Sverige, in som ny ledamot. Han ersätter Richard Bergstedt.

Ekonomiska analyser från Teknikföretagen

Läs mer här Facebook Twitter LinkedIn Gmail