Paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder och påbyggnadsbonusen

Den 7 mars 2019 bjöd Hissförbundet in till en paneldebatt om investeringsstödet för hyresbostäder på Fastighetsmässan i Kista.

På scen diskuterade vår ordförande Daniel Nyman med Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg samt de bostadspolitiska talarna från Centerpartiet och Kristdemokraterna Ola Johansson och Larry Söder huruvida samhällsekonomiska business case kan göras attraktiva även för byggföretagen. Så kan hissinstallationer bespara samhället mycket stora kostnader för bostadsanpassning eller särskilt boende – men fastighetsägare tjänar idag inget på att installera in hissar i befintliga fastigheter.

Investeringsstödet, som avskaffades i samband med M/KD-budgeten och nu ska återinföras, omfattade även en påbyggnadsbonus för utökningen av befintliga byggnader med nya våningar. Hissförbundet tycker att påbyggnadsbonusen är en del av lösningen för snabbare och mer tillgängliga bostäder. Men efter diskussionen idag stod det klart att branschen lär vänta ett tag till på besked om det nygamla stödets utformning.

Läs mer om investeringsstödet i Hissförbundets gemensamma pressmeddelande med DHR.

Boverkets prognos: 50 000 nya bostäder 2020

Mer information finns i Boverkets indikatorer som innehåller Boverkets byggprognos med analys av utvecklingen på bygg- och bostadsmarknaden. Ladda ner

Lärare för hiss- och rulltrappsteknikerutbildningen i Kungsbacka prisades!

Enligt kommunfullmäktiges motivation tilldelas Eva Klingnäs och Joachim Blom Lära för livet-priset för sina betydelsefulla insatser kring Yrkeshögskolan i Kungsbackas

Sveriges ekonomi och Allmännyttans digitalisering

Extrastämman bekräftade Daniel Nyman som ordförande efter sitt byte till Kone samt valde Diego Garcia (Otis) till vice ordförande och

Möt oss i Almedalen