Stöd för efterinstallation av hiss

Hos Boverket kan du som fastighetsägare ansöka om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre personer. Detta stöd kan även inkludera efterinstallation av hiss.

Hissförbundet bad Boverket om ett förtydligande om stödet kräver att äldre redan bor i trappuppgången.

Enligt Boverket är detta inte ett krav utan anpassning definieras i förordningen som förbättringar av gemensamma utrymmen, i eller i anslutning till en byggnad som upplåts med hyresrätt, kooperativ hyresrätt eller bostadsrätt, för att främja kvarboende för äldre personer genom ökad tillgänglighet och trygghet, eller både och. Det finns inget krav på att de personer som nu bor i trappuppgången ska ha uppnått viss ålder. Kravet är att åtgärden ska främja möjligheten för äldre personer att nu och/eller i framtiden kunna bo kvar i sina bostäder.

På Boverkets hemsida kan du läsa mer om stöd för bostäder

Ansökan om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre personer

Hissförbundet i Elektrikern

”För den som gillar både elektronik och mekanik är det här ett perfekt yrke”, tycker Sima Iskandar. Artikeln berättar även