Stöd för efterinstallation av hiss

Hos Boverket kan du som fastighetsägare ansöka om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre personer. Detta stöd kan även inkludera efterinstallation av hiss.

Enligt Boverket är detta inte ett krav utan anpassning definieras i förordningen som förbättringar av gemensamma utrymmen, i eller i anslutning till en byggnad som upplåts med hyresrätt, kooperativ hyresrätt eller bostadsrätt, för att främja kvarboende för äldre personer genom ökad tillgänglighet och trygghet, eller både och. Det finns inget krav på att de personer som nu bor i trappuppgången ska ha uppnått viss ålder. Kravet är att åtgärden ska främja möjligheten för äldre personer att nu och/eller i framtiden kunna bo kvar i sina bostäder.

På Boverkets hemsida kan du läsa mer om stöd för bostäder

Ansökan om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre personer

Hissförbundet och Fastighetsmässan i nytt samarbete

Fastighetsmässan har funnits sedan 2009 och på bara 10 år har mässan ökat med 218% i utställande företag och 410%

Vill du jobba inom en teknisk bransch med goda framtidsutsikter?

Arbetsförmedlingen och Hissförbundet har tillsammans tagit fram en rekryteringsutbildning för personer inskrivna hos Arbetsförmedlingen där eleverna utbildas direkt till arbete.

Stöd för efterinstallation av hiss

Hissförbundet bad Boverket om ett förtydligande om stödet kräver att äldre redan bor i trappuppgången. Enligt Boverket är detta inte

Tillgänglighetsarenans workshop

Den 26 september höll Tillgänglighetsarenen i en workshop på BFABs Tillgänglighetsdag i Stockholm. ”Tillgänglighet för alla borde varit en självklarhet