Tillgänglighetsarenans workshop

Tillgänglighetsarenan är ett samarbete mellan Hissförbundet, SPF Seniorerna, DHR, Scandic och Parasport Sverige. Syftet med arenan är att öka tillgängligheten i samhället för alla.

Den 26 september höll Tillgänglighetsarenen i en workshop på BFABs Tillgänglighetsdag i Stockholm. ”Tillgänglighet för alla borde varit en självklarhet redan igår” var temat för vår workshop. Deltagarna i workshoppen kom från olika roller inom byggindustrin. Det blev en väldigt lyckad dag med många intressanta diskussioner. Vi landade i att det ofta är pengarna som styr, även om tillgänglighet görs rätt från början, inte kostar mycket mer än att bygga otillgängligt. Alla var eniga om att förslaget om serietillverkade hus kommer att få negativa konsekvenser för tillgängligheten. Tack till alla som deltog!

YH-utbildningen Xenter: 5 nya starter beviljade!

Utbildningen till hiss- och rulltrappstekniker kräver större lokal med tung utrustning och en högre lärartäthet, vilket inte kan finansieras med

Hissnande hissmusik

Hissmusik har historiskt något av ett dåligt rykte. Hissmusik, eller skvalmusik, beskrivs ofta som lugn bakgrundsmusik du kan höra i

Hissförbundet i Aktuella Byggen