Tillgänglighetsarenans workshop

Tillgänglighetsarenan är ett samarbete mellan Hissförbundet, SPF Seniorerna, DHR, Scandic och Parasport Sverige. Syftet med arenan är att öka tillgängligheten i samhället för alla.

Den 26 september höll Tillgänglighetsarenen i en workshop på BFABs Tillgänglighetsdag i Stockholm. ”Tillgänglighet för alla borde varit en självklarhet redan igår” var temat för vår workshop. Deltagarna i workshoppen kom från olika roller inom byggindustrin. Det blev en väldigt lyckad dag med många intressanta diskussioner. Vi landade i att det ofta är pengarna som styr, även om tillgänglighet görs rätt från början, inte kostar mycket mer än att bygga otillgängligt. Alla var eniga om att förslaget om serietillverkade hus kommer att få negativa konsekvenser för tillgängligheten. Tack till alla som deltog!

Vill du jobba inom en teknisk bransch med goda framtidsutsikter?

Arbetsförmedlingen och Hissförbundet har tillsammans tagit fram en rekryteringsutbildning för personer inskrivna hos Arbetsförmedlingen där eleverna utbildas direkt till arbete.

Stöd för efterinstallation av hiss

Hissförbundet bad Boverket om ett förtydligande om stödet kräver att äldre redan bor i trappuppgången. Enligt Boverket är detta inte

Tillgänglighetsarenans workshop

Snabbare väg till arbetstillstånd för medlemmar i Teknikföretagen

Teknikföretagen är i dagsläget den enda arbetsgivarorganisationen som är certifierade hos Migrationsverket för att ansöka om arbetstillstånd på medlemsföretags vägnar.