Tillgänglighetsarenans workshop

Tillgänglighetsarenan är ett samarbete mellan Hissförbundet, SPF Seniorerna, DHR, Scandic och Parasport Sverige. Syftet med arenan är att öka tillgängligheten i samhället för alla.

Den 26 september höll Tillgänglighetsarenen i en workshop på BFABs Tillgänglighetsdag i Stockholm. ”Tillgänglighet för alla borde varit en självklarhet redan igår” var temat för vår workshop. Deltagarna i workshoppen kom från olika roller inom byggindustrin. Det blev en väldigt lyckad dag med många intressanta diskussioner. Vi landade i att det ofta är pengarna som styr, även om tillgänglighet görs rätt från början, inte kostar mycket mer än att bygga otillgängligt. Alla var eniga om att förslaget om serietillverkade hus kommer att få negativa konsekvenser för tillgängligheten. Tack till alla som deltog!

Uttalande om hissar med körförbud

Ett av Hissförbundets viktigaste mål är att öka säkerheten i det nuvarande hissbeståndet, som är Europas äldsta. Tillsammans med våra

Hiss-tips för Bostadsrättsföreningar och fastighetsägare

Patrik Agardh, ordförande för Hissförbundets Teknik- och Säkerhetskommitté, inledde morgonen med grundläggande information om hisstyper och dess huvudkomponenter som fastighetsägare