Snabbare väg till arbetstillstånd för medlemmar i Teknikföretagen

Teknikföretagen bistår medlemsföretag med ansökan om arbetstillstånd för s.k. tredjelandsmedborgare, dvs. individer som kommer från länder utanför EU/EES och Schweiz och som söker tillstånd för att arbeta i Sverige.

Teknikföretagen är i dagsläget den enda arbetsgivarorganisationen som är certifierade hos Migrationsverket för att ansöka om arbetstillstånd på medlemsföretags vägnar. Certifieringen innebär att processen med tillståndsansökan går mycket snabbare och smidigare än vid en ansökan som en arbetsgivare och en tredjelandsmedborgare själva gör hos Migrationsverket.

Medlemsföretag i Teknikföretagen omfattas av kollektivavtal vilket innebär att de, vid en korrekt tillämpning av kollektivavtalet, uppfyller de viktigaste kraven på arbetstillstånd vad gäller bl.a. lägsta lönenivå och kollektivavtalade försäkringar.

Hjälp med ansökan och rådgivning kring anställningsvillkoren är kostnadsfri för medlemmar i Teknikföretagen. Vissa företag kan själva vara certifierade och dessa vinner ingenting på att gå via Teknikföretagen utan kan fortsätta att ansöka om tillstånd i kraft av sin egen certifiering.

Arbetstillståndsärenden är begränsade till hjälp kring ansökan om och förlängning av arbetstillstånd och rådgivning kring löne- och villkorsfrågor. Teknikföretagen bistår inte med rådgivning i skattefrågor och biträder inte heller individer i domstol, t.ex. i överklagandeärenden.

Teknikföretagens informationsskrift om arbetstillstånd finns tillgänglig för medlemmar på http://www.teknikforetagen.se/arbetsratt/arbetsgivarguiden1/arbetsgivarguiden/arbetstillstand

För mer information om medlemskap kontakta Teknikföretagen på 08-782 09 90 eller varvning@teknikforetagen.se

För övriga frågor om arbetstillståndsärenden kontakta Björn Widlert, chef Medlemsenheten, på 08-782 08 81 eller bjorn.widlert@teknikforetagen.se

Hissförbundet bjuder in till frukostseminarium & paneldebatt