SPF Seniorerna och Hissförbundet håller ett seminarium den 4 november 2015 om tillgänglighet

Titeln på seminariet är: Så ökar vi tillgängligheten och möjligheten för äldre att bo kvar hemma längre. Tidpunkten är kl. 13.00 - 15.00 och genomförs på Teknikföretagen i Stockholm.

Nyligen lämnades slutbetänkande för utredningen om bra bostäder för äldre ”Bostäder att bo kvar i – bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer” över till bostadsministern och äldreministern. I slutbetänkandet presenteras förslag för att förbättra bostadssituationen för en allt större andel äldre i samhället.

Utredningen föreslår bland annat höjning av taket i bostadstillägget, statligt stöd till installation av hissar och investeringsstöd till trygghetsbostäder.

Vid seminariet berättar regeringens särskilda utredare Ewa Samuelsson om förslagen i slutbetänkandet.

Fredrik von Platen presenterar en helt ny studie från SPF Seniorerna om de samhällsekonomiska vinster som kan realiseras om tillgängligheten förbättras i det befintliga beståndet och äldre därmed kan bo kvar hemma längre.

Solveig Paule, avdelningsdirektör på Husbanken i Norge berättar om det snabbt ökande norska stödet till att installera hissar.

Andreas Löwenhöök (M), oppositionsråd i Skellefteå kommun berättar om varför han anser att det behövs ett tillgänglighetsstöd.

Seminariet avslutas med en paneldebatt.

Se program och detaljerad information här.

Hissförbundet i Elektrikern

”För den som gillar både elektronik och mekanik är det här ett perfekt yrke”, tycker Sima Iskandar. Artikeln berättar även

Remissvar över Boverkets rapport ”Uppdrag att utreda åtgärder för vissa säkerhetsrisker i äldre hissar” 1.     Sammanfattning Hissförbundet välkomnar utredningen och

Hissförbundet firade 30-årsjubileum