SPF Seniorerna och Hissförbundet håller ett seminarium den 4 november 2015 om tillgänglighet

Titeln på seminariet är: Så ökar vi tillgängligheten och möjligheten för äldre att bo kvar hemma längre. Tidpunkten är kl. 13.00 - 15.00 och genomförs på Teknikföretagen i Stockholm.

Nyligen lämnades slutbetänkande för utredningen om bra bostäder för äldre ”Bostäder att bo kvar i – bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer” över till bostadsministern och äldreministern. I slutbetänkandet presenteras förslag för att förbättra bostadssituationen för en allt större andel äldre i samhället.

Utredningen föreslår bland annat höjning av taket i bostadstillägget, statligt stöd till installation av hissar och investeringsstöd till trygghetsbostäder.

Vid seminariet berättar regeringens särskilda utredare Ewa Samuelsson om förslagen i slutbetänkandet.

Fredrik von Platen presenterar en helt ny studie från SPF Seniorerna om de samhällsekonomiska vinster som kan realiseras om tillgängligheten förbättras i det befintliga beståndet och äldre därmed kan bo kvar hemma längre.

Solveig Paule, avdelningsdirektör på Husbanken i Norge berättar om det snabbt ökande norska stödet till att installera hissar.

Andreas Löwenhöök (M), oppositionsråd i Skellefteå kommun berättar om varför han anser att det behövs ett tillgänglighetsstöd.

Seminariet avslutas med en paneldebatt.

Se program och detaljerad information här.