Regeringen utökar investeringsstödet för hyresbostäder

Hissförbundet välkomnar Regeringens höständringsbudget som föreslår en höjning av investeringsstödet för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande med 650 miljoner för 2021. I budgetpropositionen för 2022 ska stödet sedan ökas ytterligare, till 4,9 miljarder. Mellan 2023-2025 föreslår Regeringen att avsätta sammanlagt 9 300 000 000 kronor för investeringsstödet.

När investeringsstödet används för att utöka antal våningsplan omfattas också hissinstallationer. Den så kallade påbyggnadsbonusen kan lämnas utöver grundstödet om minst fem lägenheter byggs per nytt våningsplan. Läs mer om påbyggnadsbonusen på Boverkets hemsida.

Hissförbundet firade 30-årsjubileum

2022 har Hissförbundet arbetat för säkrare hissar och rulltrappor i 30 år. Detta ville vi självklart fira tillsammans. Inför vårmötets

Hissförbundet i byggtidningen Branschaktuellt

”Om en hiss ansågs vara säker för 100 år sedan så anses den vara säker än idag, vilket känns märkligt