Hissföretag planerar att nyanställa

Enkät bland Hissförbundets medlemsföretag bekräftar fortsatt stort rekryteringsbehov i hissbranschen

Under våren 2021 genomförde Hissförbundet en enkät bland medlemsföretagen med installationsverksamhet. Av 13 deltagande företag ser 10 att man kommer att behöva nyanställa hiss-/rulltrappstekniker under åren 2022-2025. Det rör sig om totalt omkring 150 personer per år, i alla delar av landet men främst i storstadsregionerna.

Vilka större förändringar vad gäller kunskaps- och kompetenskrav för hiss-/rulltrappstekniker idag och framöver ser man då? Exempel är felsökning, ritningsläsning, högre krav på dokumenterad erfarenhet, certifikat och utbildningar. Då tekniken blir mer avancerad behövs även ökad förmåga att använda datorer och digitala verktyg. Goda kunskaper inom el framhävs som ett grundläggande krav av flera företag.

Remissvar över Boverkets rapport ”Uppdrag att utreda åtgärder för vissa säkerhetsrisker i äldre hissar” 1.     Sammanfattning Hissförbundet välkomnar utredningen och

Hissförbundet firade 30-årsjubileum

2022 har Hissförbundet arbetat för säkrare hissar och rulltrappor i 30 år. Detta ville vi självklart fira tillsammans. Inför vårmötets

Hissförbundet i byggtidningen Branschaktuellt